اکنون بخرید، بعدا پرداخت کنید: محرکی تقویتی برای بانکها و کسب و کارها
سرویس الان بخر بعدا پرداخت کن یا خرید اعتباری یا BNPL (Buy Now Pay Later) با تسهیل تجزیه و تحلیل روند رفتار مشتریان و عادات پرداخت آنها کمک فراوانی به بانکها خواهد کرد. علیرغم این که یک ویژگی فینتکی است، مدل خرید اعتباری یا BNPL به طور فزایندهای به بانکها کمک میکند تا پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند، این حوزه به خصوص برای نسل جوانتر که بسیاری از آنها نه کارت اعتباری و نه حد اعتباری مشخصی دارند، بیش از پیش اهمیت مییابد.
اما این خدمت نوین پرداخت چگونه کار می کند و چگونه می تواند برای بانک ها مفید باشد؟
با خرید اعتباری یا BNPL آشنا شوید
خرید اعتباری یا BNPL به تامین مالی کوتاه مدت اشاره دارد که به مشتریان اجازه می دهد خرید انجام دهند و کل پرداخت را به چند دوره تقسیم کنند. پرداخت های ثابت و بدون بهره (در صورت پرداخت به موقع) بر خلاف پرداخت های معوق سنتی، مالکیت کامل خرید را به مشتریان امکان می دهد. خرید اعتباری یا BNPL با مدل اعتباری سنتی متفاوت است، زیرا بر افزایش فروش از طریق تأییدیه سریع تمرکز می کند، نه بر توانایی مشتری برای بازپرداخت وام.
از طرف خریدار، پلتفرم ارائه دهنده BNPL مبلغ را به طور کامل با بازرگان تسویه می کند. این به مشتریان این امکان را می دهد که از قراردادهای مالی برای پرداخت اقلام در طول زمان بدون تحمیل هزینه بهره استفاده کنند.
ورود بانکها به بازی BNPL تقریباً اجتنابناپذیر است، زیرا اعتبار اقساطی برای مؤسسات مالی مناسب است چون اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان نسبت به رویههای سنتی به دست می اورند. مدل کسبوکار Buy Now Pay Later در سال 2021 به اوج رسید زیرا مصرفکنندگان پرداختهای انعطافپذیر را پذیرفتند و به دنبال محدود کردن استفاده از کارت اعتباری بودند – بر اساس برآوردهای Insider Intelligence، تعداد کاربران BNPL ایالات متحده در سال 2021 حدود 81 درصد افزایش یافت. تأثیر همهگیری، همراه با جذابیت گسترده BNPL، حجم معاملات در سراسر جهان را تا سال 2025 به 680 میلیارد دلار خواهد رساند.
چگونه بانک ها BNPL را تامین مالی می کنند
در عصر بانکداری بهعنوان خدمت (BaaS) با ادغام کامل در چرخه خرید مشتری، انقلابی در اعتبار مصرفکننده و وامهای اقساطی ایجاد کرده است تا به مصرفکنندگان یک تجربه دیجیتالی یکپارچه و دسترسی راحت به امور مالی در محل خرید را بدهد. برخی از ارائهدهندگان فناوری بانکی (پلتفرمهایی مثل نسیبا) شروع به ترکیب قدرت راهحلهای BNPL و کارتهای مجازی کردهاند و در نتیجه به بانکها کمک میکنند تا با یک تیر، چند نشان را بزنند: هم درآمد را افزایش دهند و از طرف دیگر وفاداری مشتری را تقویت کنند. با این حال، به جای تبدیل تراکنش کارت به BNPL، بانکها میتوانند با ارائه یک گزینه پیش خرید BNPL به مشتریان، تبدیلهای فروش بیشتری داشته باشند. نکته مهم دیگر این است که از آنجایی که بانکها از قبل اطلاعاتی در مورد رفتار مالی مشتریان خود دارند، میتوانند پیشنهادات BNPL را بر اساس مشخصات ریسک تنظیم کنند.
بانک ها چگونه از خدمت BNPL سود می برند؟
پلتفرمهای ارائهدهنده این خدمت از جذب مشتری و بازرگان با سرعتی بالاتر، ریسک اعتباری کمتر و تراکنشهای بیشتر سود میبرند. بانکها میتوانند با ارائه تجربههای خرید راحت و یکپارچه، افزایش سطح تعامل و مواردی از این دست وفاداری مشتریان را افزایش دهند. BNPL می تواند به نفع بانک های فعلی باشد که می توانند از نقاط قوت موجود استفاده کنند، مانند انعطاف پذیری بهتر مدت و شرایط وام و افزایش استفاده از سرمایه به دلیل گردش سریع تر وام و نیازهای سرمایه نظارتی کمتر. BNPL همچنین فرصتهای فروش متقابل را برای مشتریان بانکی و غیربانکی فراهم میکند که احتمالاً مشارکت بیشتری هم دارند.
تا جایی که به مشتریان مربوط می شود، حتی با وجود پرداخت اقساطی، انها میتوانند مالکیت کامل محصول را به دست آورند. پرداخت های ثابت به آنها کمک می کند تا هزینه های خود را بودجه بندی کنند. مشتریان همچنین در دنیا تمایل دارند تا BNPL را برای خریدهای زیر آستانه 500 دلار ترجیح دهند و خریدهایی بیش از این مبلغ، برنامه های اقساطی را ترجیح می دهند که تا یک سال طول بکشد.