بپذیریم یا نه، یک تغییر در جریان است. دانیل استریدر، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران استارت آپ فین تک کردیتتو در وین اذعان دارد که: اگر روند فعلی ادامه یابد، BNPL به دلیل سادگی و هزینه کم، به زودی به محبوب ترین روش پرداخت آنلاین تبدیل خواهد شد.
منحنیهای رشد سرویس BNPL در دنیا، در مسیر صعودی با شیب تند قرار دارند. نتایج مطالعهای که توسط موسسه جونیپر ریسرچ انجام شده است نشان میدهد که بازار جهانی BNPL از 226 میلیارد دلار در سال 2021 به 995 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید. این یعنی ارزش آن در کمتر از پنج سال، چهار برابر خواهد شد. به نظر میآید زمان آن رسیده تا بانکهای سنتی قدم در راه این روند نوین پرداخت بگذارند.
بانکها چگونه میتوانند از حرکت به سمت سرویسهای BNPL منتفع شوند؟
-
نگاه مالی مبتنی بر جاویژه: بانکها با استفاده از این خدمت میتوانند جایی باشند که مشتریان هم آنجا هستند!
دنیای متنوع اپلیکیشنهای بانکی نشان میدهد که شعب فیزیکی بانکها در آینده فقط برای داد و ستدهای پیچیده مالی استفاده خواهند شد. بسیاری از مردم همین الان فراموش کردهاند که بانک ها علاوه بر حساب جاری، خدمات دیگری نیز ارائه می دهند. BNPL نشان دهنده یک کانال دیجیتال جدید است که بانکها میتوانند با همکاری ارائهدهندگان این سرویس و با استفاده از ابزارهای دیجیتالی مناسب، مواردی مانند خرید بر روی فاکتور، اقساط و اعتبار مصرف کننده را مستقیماً در اپلیکیشن های بانکی و یا وب سایت های تجارت الکترونیک شرکایشان پیادهسازی کنند. در واقع بانکها باید جایی باشند که مشتریان هستند.
در سرویس «الان بخر، بعدا پرداخت کن» گزینه های تامین مالی دقیقاً در زمان و مکانی که مشتری به آنها نیاز دارد ارائه می شود. بحران کووید-19 به تجارت الکترونیک رونق قابل توجه دیگری داده است و این رشد کماکان پابرجا است. در عین حال، با توجه به فضای رقابتی فزاینده در صنعت خردهفروشی، این صنعت برای اطمینان از تراکنش های بیشتر به روش های پرداخت جذابتری نیاز دارد. خدمت BNPL برای این منظور ایده آل است.
-
BNPL جریان های درآمد جدیدی را به سوی بانکها باز می کند.
برای بانک ها، اعتبار مصرف کننده و خطوط اعتباری چرخشی مفهوم جدیدی نیست. با این وجود BNPL به آنها اجازه میدهد تا از این راهحلهای سنتی تامین مالی، فرصت جدیدی ایجاد کنند و دانش موجود خود را در قالب محصولات و خدمات جدیدی ارائه کنند که برای دنیای پررونق تجارت الکترونیک مناسب است.
نکته جالب در مورد BNPL این است که بانک ها می توانند جریان های درآمدی جدیدی را از همکاری با پلتفرمها و مشارکت با خردهفروشان باز کنند. مزیت این سرویس اینجاست که گزینههای تامین مالی دیجیتال معمولاً بهگونهای طراحی میشوند که خردهفروشان هزینهای متحمل میشوند، در حالی که مصرفکنندگان نهایی چیزهایی مانند گزینههای اقساط را دریافت میکنند بدون اینکه هزینهای برای آنها داشته باشد. در واقع خردهفروشان از این جهت که پول را فوراً دریافت میکنند و هزینهای را به ارائهدهنده BNPL میپردازند، سود نقدی دریافت میکنند. در حالی که خردهفروشان میتوانند نرخ تکمیل پرداخت را افزایش دهند، مشتریان آنها یک جایگزین پرداخت وسوسهانگیز دریافت میکنند و بانکهای مربوطه جریان درآمد جدیدی دریافت میکنند.
-
بانکها میتوانند با استفاده از سرویس BNPL هزینه های کمتری برای جذب مشتری بپردازند.
همانطور که همه مدیران بانکی میدانند، هزینه جذب مشتریان جدید از طریق کانال های سنتی در سیستم بانکداری بالا است. بنابراین BNPL نباید صرفاً به عنوان یک خدمات مالی دیده شود، بلکه باید به عنوان کانالی برای به دست آوردن مشتریان جدید در نظر گرفته شود. کاربران اینترنتی که اصلاً مشتری بانک نیستند، میتوانند از طریق پورتالهای تجارت الکترونیک با خدمات BNPL بانک مواجه شده و سپس مشتری بانک شوند.
در واقع بانکهای دارای BNPL میتوانند هزینههای جذب مشتری خود را کاهش دهند. در نتیجه فرصت دستیابی به گروههای هدف جدید و جوانتری را پیدا کنند. این در حالی است که بازاریابی دیجیتال (SEO، رسانه های اجتماعی و غیره) می تواند بسیار گران باشد. با این حال BNPL یک کانال نسبتا ارزان است که نقش آن در آمیخته بازاریابی را نباید دست کم گرفت. این سرویس روش جدیدی است که در آن خطوط بین محصول و بازاریابی در حال ادغام هستند.
-
بانکها میتوانند با استفاده از سرویس BNPL نقاط دسترسی جدید با گروه های هدف جوان داشته باشند.
در دنیای اینستاگرام، تیکتاک و اسنپچت تشویق یک جوان برای خرید چیزی اغلب از طریق برنامه های رسانه های اجتماعی معمولاً به صورت اینفلوئنسرها، توصیه یا تبلیغات بومی انجام می شود. جالب است بدانید که که یک مطالعه توسط کانتار نشان داد که 81٪ از جوانان اکنون حداقل یک بار در ماه خرید آنلاین می کنند. و طبق نظرسنجی کردیتتو، بیش از 70 درصد افراد بین 18 تا 40 سال از گزینه های تامین مالی (همچون خرید اقساطی) حین خرید استفاده می کنند.
برای بانک ها، BNPL فرصتی برای تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند “خرید اجتماعی” است. ادغام با شرکای مناسب در پلتفرمهای BNPL راهی جدید برای ارتباط بانکها با نسل جوان یا Z است. از طرف دیگر بسیاری از جوانان (هنوز) کارت اعتباری یا حساب بانکی مشخصی ندارند. بنابراین BNPL معمولا تنها راه قابل اعتماد برای خرید آنلاین با یک کلیک ساده است.
مقررات BNPL در راه است و بانکها به این مقررات خو گرفتهاند.
ناظران بخش فینتک تصور میکنند که رونق BNPL به این معنا است که قوانین جدید زودتر به بازار وارد میشوند. این خبر خوبی برای بانکهایی است که میخواهند وارد این بازی شوند. آنها به خوبی به اجرای مقررات عادت کردهاند و بهتر از برخی تازه واردان با آنها برخورد خواهند کرد.